Ochtendstijfheid bij fibromyalgie

Ochtendstijfheid bij fibromyalgie

Ochtendstijfheid is een frequent voorkomende klacht bij fibromyalgiepatiënten. Doordat de spieren 's nachts niet voldoende ontspannen ervaart de patiënt 's morgens een gevoel van stijfheid. 

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) zijn verstijfde spieren het eerste signaal van oververmoeidheid, burnout, chronische vermoeidheid en fibromyalgie. Het aantal mensen dat met deze pijnlijke spieren moet leven zal de komende jaren enkel maar dramatisch toenemen. Het is de tol die mensen moeten betalen voor een combinatie van verschillende factoren zoals een hectische, lees flexibele levenswijze, een daling van de voedselkwaliteit en de verslechtering van het milieu. 

 

De Amerikaanse professor David Pimentel is duidelijk. "Het aantal burnoutpatiënten zal de komende jaren met een factor honderd tot duizend toenemen. Dit geldt trouwens ook voor een groot aantal andere ziektebeelden die in direct verband staan met onze opgedrongen levenswijze. Ook het aantal nieuwe gevallen van kanker stijgt jaarlijks met zeven miljoen."

Pimentel besluit met de gedachte dat mensen meer moeten luisteren naar hun lichaam. Ochtendstijfheid is een teken dat er iets fout loopt in het lichaam. Je afweersysteem versterken is hier een eerste vereiste.

 

Hoe ochtendstijfheid voorkomen?

Het meest voorkomende spierprobleem, stramme spieren, kan met een goede trainingsopbouw en een goede, trage warming up vaak voorkomen worden. Dit geldt niet alleen voor sportmensen maar voor iedereen. De beste manier om de stramme spieren op te warmen is traag bewegen. Door beweging gaat het hart sneller en krachtiger pompen waardoor er meer zuurstofrijk bloed naar de spieren gaat. Door de spierarbeid vindt er verbranding plaats waardoor warmte ontstaat. Het gevolg is dat de spieren goed doorbloed raken en in hun functie getraind worden. Na de warming up van meestal ca. 15 minuten kunt u meestal echt aan de slag. 

 

Na het werk volgt de cooling down. De cooling down dient om u op adem te laten komen en de afvalstoffen van de spierarbeid goed af te voeren. Massage van spieren met een product dat de spieren verwarmt en de doorbloeding stimuleert kan bij de warming up en cooling down zeker helpen. Een betere doorbloeding stimuleert de afvoer van de afvalstoffen en verbetert de aanvoer van voedingstoffen.

 

De pijnlijke vergissing die de meeste mensen maken die nog geen burnout hebben is dat ze zich de tijd niet gunnen om zichzelf en hun spieren goed wakker te laten worden. Het is wel handig een product in de medicijnkast te hebben staan dat ochtendstijfheid helpt voorkomen.

Oefentherapie Dalfsen

Dorinda Kroezen

Ruigedoornstraat 108

Trefkoele+ / Flexruimte 3

7721 BR Dalfsen

06-24466968

praktijkdalfsen@oefentherapie-neede.nl

Copyright 2015 © All Rights Reserved

Oefentherapie Neede

Dorinda Kroezen

Buizerdstraat 1b

7161 HZ Neede

0545-482238

06-24466968

info@oefentherapie-neede.nl